Piątek, 4 grudnia 2020 r.

Zapraszamy do śledzenia wydarzeń i aktualności na naszej stronie oraz na profilach FB i LinkedIn.

Aktualności

ADHD - objawy, leczenie - ilustracja do tekstu

Czy moje dziecko ma ADHD?

Przeczytaj ten artykuł, jeśli Twoje dziecko ma trudności z koncentracją, problemy w szkole, nienawidzi odrabiania lekcji, często zapomina o różnych sprawach, a przy tym jest bardzo ruchliwe – biega „jak nakręcone”.

Centrum Psychologiczno-Medyczne MABOR

Na czym polega ADHD?

Coraz częściej jesteś wzywany do szkoły i słyszysz, że Twoje dziecko nie przestrzega obowiązujących zasad, nie interesuje się tym, co dzieje się na lekcji lub nie potrafi sobie poradzić z porażką? Rozmawiasz o tym z dzieckiem, które obiecuje poprawę, ale nic się nie zmienia? Przyczyny takiego zachowania mogą być różne. Jedną z nich może być Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej (ADHD).

Objawy ADHD

Istnieją trzy grupy objawów ADHD:

1. Zaburzenia koncentracji uwagi

  • Dziecko nie jest w stanie skoncentrować się na zajęciach szkolnych, pracy lub w czasie wykonywania innych czynności. Popełnia błędy wynikające z niedbałości.
  • Często ma trudności z utrzymaniem uwagi na zadaniach i grach.
  • Często wydaje się, że dziecko nie słucha tego, co się do niego mówi.
  • Nie stosuje się do podawanych kolejno instrukcji i ma kłopoty z dokończeniem zadań szkolnych i wypełnianiem codziennych obowiązków, jednak nie z powodu przeciwstawiania się lub niezrozumienia instrukcji.
  • Ma trudności z organizowaniem sobie pracy czy innych zajęć.
  • Nie lubi, ociąga się lub unika rozpoczęcia zajęć wymagających dłuższego wysiłku umysłowego - jak nauka szkolna lub odrabianie zajęć domowych.
  • Często gubi rzeczy niezbędne do pracy lub innych zajęć np. przybory szkolne.
  • Łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców (np. każdy dźwięk jest w stanie zdekoncentrować dziecko podczas wykonywania zadania).
  • Zapomina o różnych codziennych sprawach. 

2. Nadruchliwość

  • Często wykonuje nerwowe ruchy rąk lub stóp, ma trudność z siedzeniem w jednym miejscu.
  • Wstaje z miejsca w czasie lekcji lub w innych sytuacjach wymagających spokojnego siedzenia.
  • Chodzi po pomieszczeniu lub wspina się na meble w sytuacjach, gdy jest to zachowanie niewłaściwe np. w szkole.
  • Ma trudność ze spokojnym bawieniem się lub odpoczywaniem.
  • Często jest w ruchu; "biega jak nakręcone".
  • Jest nadmiernie gadatliwie.

3. Impulsywność

  • Często wyrywa się z odpowiedzią zanim pytanie zostanie sformowane w całości.
  • Ma trudność z zaczekaniem na swoją kolej.
  • Przerywa lub przeszkadza innym (wtrąca się do rozmowy lub zabawy).

Diagnozujemy ADHD wtedy, gdy objawy znacząco utrudniają funkcjonowanie dziecka i pojawiły się przed 7 rokiem życia. By mówić o Zespole nadpobudliwości psychoruchowej, objawy muszą występować w więcej niż jednym środowisku np. w domu i w szkole oraz trwać od co najmniej 6 miesięcy.

Jakie są sposoby leczenia ADHD?

Edukacja rodziny, otoczenia i dziecka na temat ADHD

Pierwszym krokiem w terapii ADHD jest edukacja rodziny, otoczenia i dziecka na temat natury nadpobudliwości psychoruchowej. By pomoc dziecku była skuteczna, konieczne jest zaangażowanie rodziny i szkoły, a często również psychologa i lekarza.

Modyfikacje behawioralne

W pracy z dzieckiem z ADHD wykorzystuje się modyfikacje behawioralne, czyli pracę na pozytywnych wzmocnieniach (chwalenie dziecka i stosowanie nagród). Niezwykle istotne jest również ustalenie zasad i norm a następnie wprowadzenie nagród za przestrzeganie i konsekwencji za łamanie przyjętych zasad.
Dziecko i rodzice podczas pracy z psychologiem poznają strategie radzenia sobie z objawami (przykładowe oddziaływania: dzielenie zadań na kilka krótszych, przywołanie rozproszonej uwagi, zmniejszenie liczby rozpraszających bodźców, podawanie krótkich poleceń, planowanie zajęć w taki sposób, by dziecko miało możliwość poruszania się co kilka minut).

Trening Umiejętnośći Społecznych i Trening Zastępowania Agresji

Pomocny w radzeniu sobie z trudnymi emocjami może być również Trening Umiejętności Społecznych lub Trening Zastępowania Agresji. Często konieczne jest zastosowanie innych metod pracy skierowanych na specyficzne trudności np. terapia pedagogiczna u dzieci z współistniejącymi specyficznymi trudnościami szkolnymi (dysleksja, dysgrafia) lub integracja sensoryczna - m.in. przy zaburzeniach koordynacji ruchowej, biofeedback - przy zaburzeniach koncentracji uwagi.

Farmakoterapia

W przypadku skrajnego nasilenia objawów ADHD lub pojawiających się powikłań wskazana może być farmakoterapia.

 

Autor: Agnieszka Wojnar-Jadczyszyn - zajmuje się terapią dzieci i młodzieży z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD).

Baza wiedzy CPM MABOR - ciekawe artykuły o tematyce psychologicznej i terapeutycznej.  Zapraszamy do lektury!

 

Masz pytania? Napisz do nas!

 

Mabor Sp. z o.o.
ul. Stryjeńskich 19 lok. 18U

02-971 Warszawa

 

 

Centrum Psychologiczno-Medyczne

tel.: 603 116 669

mabor@terapiadialog.pl 



 

Centrum Doradztwa i Szkoleń
Centrum Rozwoju Psychoterapeutów
Centrum Interwencji Kryzysowych
Centrum Mediacji Wewnątrzorganizacyjnych

tel.: 721 001 925

mabor@terapiadialog.pl 

Polityka prywatności i cookies

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej