Czwartek, 3 grudnia 2020 r.

Zapraszamy do śledzenia wydarzeń i aktualności na naszej stronie oraz na profilach FB i LinkedIn.

Aktualności

Rozstanie i co dalej - ilustracja

Rozstanie i co dalej?

Jak uniknąć depresji, poczucia osamotnienia i smutku po rozstaniu?

Zawsze boli

Rozstanie z partnerem, rozwód to zawsze przykre i bolesne doświadczenie. Jednak, ciągle, to jedno najbardziej powtarzalnych doświadczeń w relacjach z innymi. Przed rozstaniem, w jego trakcie i często po nim mamy tendencję do koncentrowania się na negatywnych aspektach związku i samego procesu rozstawania się, co dodatkowo potęguje nasze nieprzyjemne emocje. Badacze eksperymentalnie udowodnili natomiast, że koncentracja na pozytywach może zdecydowanie pomóc.

Jak poradzić sobie z negatywnymi emocjami? 

Jeżeli chcesz wyjść z rozstania silniejsza/y, skoncentruj się na tym, co dobrego z tego wynika. Pomoże ci to łatwiej poradzić sobie z negatywnymi emocjami, umocnić wiarę w siebie, pozwoli zbudować optymistyczną wizję przyszłości.

Pisz o tym, co dobre

Dlaczego warto pisać o swoich przeżyciach? Ponieważ pisanie pomaga uporządkować myśli, wyrazić nawet skomplikowane emocje, zrozumieć to, co, jak i dlaczego czujesz, opowiedzieć, co przeżywasz. Nie ma potrzeby tracić czasu na rozpamiętywanie złych rzeczy – to osłabia. Warto natomiast opisać:
- co dobrego wynika z obecnej sytuacji,
- czego się nauczyłaś/eś,
- jak to ci pomogło,
- co to dało,
- jak to cię wzmocni na przyszłość.

Pozostań po „jasnej stronie mocy”

Jakie swoje mocne strony wykorzystałeś/aś w trakcie rozstania? Co pomaga ci teraz? Możesz nawet pokusić się o poszukanie plusów wynikających z rozstania. Jesteś pewna/y, że żadnych nie ma? Czy taka strategia pomoże pozbyć się negatywnych emocji? Pozwoli zapomnieć o złych chwilach? Nie, to mało prawdopodobne. Więc po co to wszystko? Zadbaj, żeby nie chodzić tylko po „ciemnej stronie mocy”. Przyjmij nową perspektywę i świadomie wykorzystaj to trudne i bolesne doświadczenie do zaplanowania dla siebie nowej, dobrej przyszłości.

Na podstawie: Lewandowski, G. (2009). Promoting positive emotions following relationship dissolution through writing. The Journal of Positive Psychology, 4(1), 21-31.

 

Autor: Dorota Górecka, psycholog, psychoterapeuta, coach.

Baza wiedzy CPM MABOR - ciekawe artykuły o tematyce psychologicznej i terapeutycznej.  Zapraszamy do lektury!

Masz pytania? Napisz do nas!

 

Mabor Sp. z o.o.
ul. Stryjeńskich 19 lok. 18U

02-971 Warszawa

 

 

Centrum Psychologiczno-Medyczne

tel.: 603 116 669

mabor@terapiadialog.pl 



 

Centrum Doradztwa i Szkoleń
Centrum Rozwoju Psychoterapeutów
Centrum Interwencji Kryzysowych
Centrum Mediacji Wewnątrzorganizacyjnych

tel.: 721 001 925

mabor@terapiadialog.pl 

Polityka prywatności i cookies

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej